Les Mads / Jessie Weiß

Jessica Weiß, en av tre bloggare bakom LesMads. Bilder: Lesmads.de.

Jessica Weiß, en av tre bloggare bakom LesMads. Bilder: Lesmads.de.

Jessica Weiß driver Tysklands största blogg, Les Mads, tillsammans med kollegorna Julia och Schnati. Bakom står numera ett förlag, så bloggen är ett avlönat heltidsjobb för tjejerna. På grund av geografi intervjuade jag så klart Jessie via mail, strax innan hon drog iväg till Mercedes-Benz Fashion Week i New York. Intervjun kom aldrig med i boken eftersom kapitlet om utländska modebloggar ströks, men här ska hon förstås få vara med ändå.

Bästa citatet ur intervjun (översatt från engelska)

Jag tror att vi är halvt om halvt accepterade av traditionell modemedia nu. Men det är inte alltid ett varmt välkomnande när vi träffar ”klassiska” modejournalister…

Bakgrundshistoria

Jessie träffade jag för första gången när hon besökte Stockholms modevecka för några säsonger sedan. Hon och kollegan Julia höll kontakten med oss på Modette (även om jag aldrig träffat Julia eller nya tillskottet Schnati), och Eleonore Nygårds och Lina Borgenbring träffade dem sedan även i New York. När jag bevakade Paris modevecka med Eleonore passade vi på att äta middag med Jessie och hennes kille och jag har full förståelse varför bloggen har blivit en succé.

Kommentera

