Är du köpt eller?

Dagens media idag.

Dagens media idag.

Detta är dagens tillskott till köpta inlägg-debatten. Katrin är ingen modebloggare, men debatten berör de flesta bloggare som någon gång nämner varumärken. Kanske är hela debatten lite överdriven, men å andra sidan är det bra att den förs för att, i någon mån, utbilda unga bloggare i etik. Till boken intervjuade jag Blondinbella, som är den bloggare som granskats hårdast. Det har inte direkt skrämt henne till tystnad, här är ett av citaten ur intervjun:

Jag tycker att hela debatten är lite märklig. I Sverige får du skriva om böcker, allt som rör kultur får du ta emot gratis och blogga om. Men så fort något gör utanför kultursektorn så är det förbjudet att göra så.

4 responses to “Är du köpt eller?

  1. Det går inte att jämföra kulturskribenter och modebloggare. Modebloggare vill bli ”sponsrade” mot löften om ett antal inlägg. Inläggen är då aldrig kritiska. Därför blir bloggarna inte tagna på allvar då det är så uppenbart att inlägget är sponsrat. Jag driver själv ett varumärke i Sverige, skickar regelbundet pressreleaser och blir regelbundet publicerad i olika tidningar och på deras hemsidor. Nästan aldrig på modebloggar, Mia shopping undantaget.

    • Kristina: Jag håller med dig om att jämförelsen med kulturskribenter blir felaktig, däremot tycker jag det är fel att bunta ihop alla bloggar under begreppet ”modebloggar” och säga att de generellt vill bli sponsrade. Min erfarenhet är att de stora, seriösa modebloggarna, som också boken handlar om och som arbetar i branschen, inte tar emot pengar/varor för att skriva om något medan kanske livsstilsbloggande tonåringar gör det i viss mån. De är väldigt unga, har inte koll på etik i lika hög grad och har inget behov av att hålla en seriös profil i modebranschen – till skillnad från de riktiga modebloggarna.

  2. Blondinbella har dessutom fel: det förs visst en debatt bland t.ex. bokbloggar om det är rätt att ta emot rec.ex och att ha annonser på sina bloggar och det är inte alls givet att man gör det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s