Nina, the formgivarmastermind

Nina Oja

Det här är Nina Oja. Hon är från Pajala, inte naturligt rödhårig (men borde vara det), AD på Glamour och allmänt genialisk. Tack och lov är hon också min kompis, så när jag behövde en formgivare till boken så fanns den här härliga inom räckhåll. Och så bloggar hon förstås, läs här.

Nina, varför tackade du ja till att formge Dagens Outfit egentligen?
– När du frågade om jag var sugen på att formge din bok var jag prick just då superhungrig på ett bokprojekt. Hade funderat ett tag på att göra något vid sidan av som kunde inspirera kreativiteten rent allmänt, men som ändå funkade ihop med mitt vanliga jobb som art director på GLAMOUR. Så dels frågade du i precis rätt tid och dels var det ju just du som frågade. Det var kul att starta upp Modette en gång i tiden och att få ha med ett finger i din första bok kändes som en ära. Och en självklarhet. Haha.

Så varför ser omslaget ut som det gör? Berätta om inspirationen!
– Oj. Ja du. Det började med att jag visade dig och Kalla Kulor sex olika omslagsidéer. Vi valde alla samma favorit. Jippie! Vi var ense! När det sedan blev dags att göra verklighet av idén och skissen stötte jag på patrull. Stångades i, vad som kändes som en betongvägg, ett bra tag tills jag bestämde mig för att döda min darling och börja om från scratch. Lyckligtvis gillade ju både du och förlaget den nya lite enklare varianten. Jag känner mig nöjd och hoppas omslaget ska förälska målgruppen så till den milda grad att de inte kan hindra sina fingrar från att plocka upp boken. Ja. Det är min plan alltså.

Resten av boken då, vad kan vi förvänta oss?

– Nu pratar vi form då alltså? Ja inlagan rimmar rätt bra med omslaget. Raka linjer och mjuka färger. Typ. Färgpaletten är inspirerad från ett härligt pastelligt modejobb som jag hittade i ett nummer av Teen Vouge. Jag gör ofta så att jag hittar fina inspirationsbilder och snor färgidéer från dem. Varför uppfinna hjulet?

Och så, förstås – hur ser din dagens outfit ut?
– Uppifrån och ner ser vi detta: Svart basker (Åhléns), halsduk (Missoni), svart loppmarknadsjacka (Berlin), nudefärgad sidenskjorta (COS), svarta korvskinssbyxor (COS), fammos vantar och bruna kilklacksskor (Minimarket).  Sen ett skedhalsband (Cornelia) och ett rockhalsband (House of Natalia). Fashion enough? Hahaha!

Kommentera

