Om konsten att ligga med varumärken

Så heter en artikel i Stockholm City från 22 oktober 2009, skriven av Daniel Björk. Daniel skriver om Elsa i Sofi Fahrmans roman:

Så i början av 2000-talet skrev jag en elak (men sann) satir över modestockholm som hette ”Glamour med trivselvikt”. Om jag skrev den artikeln igen, idag, skulle den säkerligen handla om tjejer som Elsa från Borås. För på gott (de klär upp sig och ääälskar mode) och ont är det tjejer som hon som är modesverige idag, bloggare som tycker att det är en tillräckligt journalistisk princip att man ”skriver om det man tycker om” och som drömmer om att sitta front row på något så provinsiellt som Stockholms modevecka.

I ett tillägg till artikeln guidas vi till ”modesveriges utveckling under 00-talet”:

2000:  ”Mode är demokrati. Mode är att alla passar i allt oavsett kropp eller ålder. Mode är inte… mode längre.”

2004: ”Ebba von Sydow blir chefredaktör för Expressen Guiden och gör om den till en shoppingbilaga. De tio första sidorna är alltid vikta åt hur man ser ut exakt som Gwyneth Paltrow.”

2009: ”Ni vet när man gick i skolan och den snyggaste tjejen i klassen ständigt fick komplimanger för sina kläder och sitt hår för att alla ville vara hennes kompis? Well, tänk dig den dynamiken i gigantisk skala och du har modesverige anno 2009 – en värld där verkligheten mest påminner om en amerikansk highschool-film.”

Frågan är – är det så fel att tjejer som ”Elsa från Borås” som tycker att det är kul med mode, och helst bara vill skriva om det som är fint utan journalistisk bakgrund och kritiskt tänkande gör det i sina bloggar? Naturligtvis inte – mode är en hobby, inte en karriär, för de allra flesta och precis som med golf, frimärken och fågelskådning finns det inga krav på sanning och relevans så länge man bara gör något för sin egen skull.

Problematiken är väl snarare att ”störst” i allmänhet anses vara ”bäst” i bloggsammanhang, och då släpps de mest lästa ”hobbybloggarna” in i modebranschens finrum – bland journalister och andra kritiska tyckare – snarare än de mest insatta modebloggarna. Jag har förståelse för det, för ett litet svenskt märke kan ett inlägg i en blogg med tiotusentals läsare betyda enormt mycket, även om bloggen i fråga skrivs av någon som inte kan särskilt mycket om mode, medan ett inlägg hos en insatt, påläst bloggare med få läsare visserligen uppskattas men inte genererar lika mycket vidareförsäljning och uppmärksamhet.

Men det finns ett mellanskikt med kunniga bloggare som faktiskt också är vällästa och det är den typen av bloggare som borde våga kritisera och ifrågasätta mer. De är ju trots allt så stora att de knappast blir utestängda på grund av ett negativt inlägg, och samtidigt har de möjlighet att påverka genom sin kritik. Jag skrev lite mer om det här och ett exempel på hur en relativt smal men kunnig blogg kan påverka kan du läsa här.

4 responses to “Om konsten att ligga med varumärken

  1. Jag tycker att en av de mer intressanta diskussionerna runt modebloggar och dem som bloggar mode har varit att ingen tycker något. Att alla är lite rädda för ”makten” och tycker sådär lagom strömlinjeformat om det och dem som kan spela någon roll för modebloggen/den som bloggar om mode. Jag hade verkligen väntat mig dina egna åsikter eller någon egen slutsats efter att du berättat vad Daniel Björk tycker. ÄR det verkligen att riskera sin position att tycka något? Vore det inte intressant att utmana den typen av makt? Själv bloggar jag inte öht, så det är ju lätt för mig att säga, det inser jag, men kliar det inte i fingrarna på den som har lite andra journalistiska principer än dem Björk sågar ovan?

    • Anna: Jag håller med dig om att det är en intressant diskussion, och jag har skrivit lite om vad jag själv tycker här: https://dagensoutfit.wordpress.com/2010/03/07/kan-modebloggare-kritisera/
      Den här bloggen är tänkt att blanda mina egna åsikter med att helt enkelt tipsa om vad som skrivs om modebloggsfenomenet överlag, så därför blir vissa inlägg lite mer redovisande. Jag är ju inte facit, utan mina åsikter är som vem som helst. Men! Jag håller faktiskt med dig i det här fallet – så jag redigerar inlägget en smula. Tack för din kommentar.

  2. Hej igen! Stort tack för svar och redigering av inlägget, inklusive länkar! Mycket tänkvärt om vem som bör tycka något och hur man som enskild bloggare kanske tänker runt kritik (alternativt inte tänker, eftersom det inte är den typen av blogg man driver/sådan kunskap man har). Jag blev jätteglad för att du tog min kommentar på allvar, mycket imponerande!

  3. Pingback: Modebloggarna och kritiken « Dagens outfit – och andra inlägg i modebloggsdebatten

Kommentera

