Populäraste varumärkena hos bloggarna

Inte direkt en oväntad vinnare...

Inte direkt en oväntad vinnare... (Saxat från Dagensmedia.se.)

Idag skriver Dagens Media om vilka varumärken som kammat hem flest blogginlägg. Bland de svenska designermärkena hamnar Acne inte otippad i topp, bland kedjorna vinner H&M precis lika självklart. Det intressanta i artikeln är dels mängderna det handlar om – Acne nämns i ungefär 200 blogginlägg om dagen (!) – dels några citat ur artikeln:

Gemensamt för samtliga varumärken är att publiciteten bland bloggarna nästan uteslutande är positiv eller neutral. Kritiska inlägg är sällsynta.

– Modebloggarna är väldigt flitiga på att uppdatera, även om inläggen ibland kan vara ganska banala, säger Linda Däldborg.

En ny kommentar på diskussionen om modekritik alltså, och det här är statistik som visar svart på vitt att den kritiska hållningen i bloggarna är närmast obefintlig. (Fast jag saknar fortfarande en genomtänkt diskussion om VARFÖR vi behöver kritik i modebloggarna och vilka modebloggar som i så fall bör stå för den.)

Kedjorna som det bloggas om mest. (Saxat från Dagensmedia.se.)

Kedjorna som det bloggas om mest. (Saxat från Dagensmedia.se.)

En annan intressant saxning ur artikeln:

Johan Gip, marknadschef på Peak Performance som hamnar i botten av listan, varnar för att tillskriva bloggarna allt för stor makt.

– Självklart kan närvaro på de största bloggarna ge viss påverkan på försäljning. Men uppenbarligen är korrelationen inte så stark då vi har störst omsättning av de varumärken som är med i denna undersökning.

Bland annat ska Peak Performance ska dock öka sin närvaro på nätet och ska ”inom kort” lansera en satsning inom sociala medier.

– Vi kommer framöver fokusera mer på den sociala mediesfären och digital kommunikation, och kommer därmed kunna tillhandahålla mer material, lättare, till bloggare och andra sociala forum, säger Johan Gip.

Och visst finns det en fara i att säga ”modebloggare har makt”, för ALLA modebloggare har inte makt och de bloggare som har någon form av makt har kanske inte samma typ av makt heller. Men jag hade ju gärna hört mer om varför Peak Performance nu ska satsa på sociala medier om de inte ”behöver” det?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s