Ju mer det diskuteras, desto svårare blir frågan

Idag intervjuades jag av Jonna Sima på ETC. Artikeln ska publiceras nästa fredag, om jag förstod det hela rätt. Hur som helst så tog Jonna upp just bristen på kritik inom modebloggosfären – hon formulerade en fråga som rörde huruvida bloggarna inte bara ”var en förlängd arm för företag att få ut sina produkter genom?”. Kritik inom modebranschen ÄR intressant att diskutera, tyvärr känner jag alltid att jag inte utvecklat mig tillräckligt varje gång jag svarat på den frågan.Det är inte en svartvit fråga, det går inte riktigt att formulera ett svar på ett par korta meningar som täcker in alla aspekter av det. I wish it did, though.

Sedan jag skrev om detta sist har jag hunnit fundera ännu lite mer på det nämligen, och jag börjar ställa mig frågan om det verkligen är en modebloggares uppgift att kritisera? Självklart har jag inget emot de som gör det, tvärtom, men det jag tror man glömmer när man kritiserar modebloggarna för att de inte kritiserar är att bloggen faktiskt är något väldigt personligt. Det handlar inte om en recensent som för Aftonbladets/Dagens Nyheters/Vogues/Teknikens världs räkning tagit på sig kritikerhatten och utvärderat fotboll/politik/datorer/catwalkvisningar. Visserligen får de stoltsera med sitt namn under och så länge det är en recension finns det något subjektivt i det hela, absolut. Men det är ändå något annat, för när det gäller modebloggar handlar det istället (i de allra flesta fall) om en privatperson som råkar tycka om mode, stil och trender, som har en hobby och som har hittat ett sätt att utveckla det intresset på. Varför ska en sådan person behöva försvara varför hon/han visar bilder, plagg, människor som inspirerar henne/honom och inte kritiserar bilderna, plaggen och människorna som inte gör det?

Det är lite som att säga att fågelskådare minsann offentligt borde kritisera burhönsuppfödningen, eller att hårdrocksälskare borde utvärdera varför de band som inte faller henne/honom i smaken är så dåliga. Ingen säger att det skulle vara fel om de gjorde det, men ingen kräver heller att de ska göra det om de inte har lust. Fågelskådaren njuter av naturupplevelsen och jakten på de perfekta spaningarna (antar jag, känner inte en enda fågelskådare), medan hårdrocksälskaren köper biljetter till sina favoriters konserter för att njuta av upplevelsen. Logiskt, no?

Har man ett intresse och en hobby tenderar man att fokusera på de positiva sakerna, inte att leta felen. Det skulle onekligen bli lite glädjedödande att kräva att alla hobbyentusiaster oavsett ämne ska väga upp varje rolig upplevelse eller utövning med att leta fel – eller att varje positivt, uppskattande, engagerade inlägg om mode ska balanseras av ett negativt.Kanske är det också därför bloggläsarna inte efterlyser mer kritik i sina favoritbloggar. De kanske också först och främst vill fokusera på det positiva, vackra, inspirerande?

Däremot välkomnar jag debatten om ökad granskning/kritik/utvärdering av modebranschen behövs överhuvudtaget. Är svaret ja så har vi ju mängder av kompetenta journalister som kan ta den rollen.

2 responses to “Ju mer det diskuteras, desto svårare blir frågan

  1. Problemet uppstår väl när media lyfter in modebloggare som experter i tidningar/tv. Där förväntar sig läsaren/tittaren att den som tycker till vågar vara kritisk när det är påkallat och att personen ifråga står fri från kommersiell påverkan.
    Det kan finnas en poäng med att upprätthålla distinktionen mellan modebloggare, som skriver för att det är kul, och modejournalister, som har ett bevakningsuppdrag. Båda fyller en funktion, tycker jag.
    Därmed inte sagt att modebloggare inte kan vara duktiga modejournalister…

    • Christel: Exakt så tycker jag också. Lyfter man in modebloggare som ”experter” i vilket sammanhang som helst, så måste man välja de som faktiskt vågar/kan ha en åsikt och agerar utifrån något slags etiskt ramverk istället för i egen/andras vinning. Däremot kan man absolut inte kräva det av privata hobbymodebloggare. Så vi är så eniga, så eniga!

Kommentera

