Bagarens barn och Chloé Schuterman

Det var många år sedan den värsta väskdebatten rasade, men nu har mor och dotter Schuterman på egen hand väckt den till liv igen. Orsaken är detta klipp, där de besöker Förkväll för att prata om Chloés modeintresse. Chloé är elva år och äger en Balenciagaväska som kostar 15 000 kronor. Bland annat.

Klippet har cirkulerat Sverige runt de senaste dagarna, och mamma Nathalie har kommenterat det dels hos Resume, dels hos Rodeo.

Den här debatten väcker förstås några frågor, framför allt:

  1. Är det sunt att en 11-åring har märkesväskor, säger att hon ”andas fashion” och går på Sex and the city-premiärer?
  2. Vad är det för skillnad på Chloé, 11, och Tavi, 14 (som var 11-12 när hon började blogga)?
  3. Är det skillnad på hobby och hobby när man är barn? Pojkar och hockey är det ingen som klagar på, varför ska det klankas på flickor och mode?

Jag tycker att den första frågan har flera svar. Elvaåringar är brådmogna nuförtiden, de är inte små barn som leker med blunddockor längre. Det är bara att acceptera. Alltså är det inte så konstigt att en elvaåring vill växa upp fort, vill leka vuxen, vill bli som mamma. Och om mamma är Nathalie Schuterman som alltid har fina kläder, har en helt egen butik med ännu fler fina kläder och reser jorden runt för att se modevisningar – ja, då skulle det väl mycket till om en elvaårig dotter inte börjar intressera sig för kläder väldigt tidigt. Att hon ”andas fashion” – även om det uttrycket onekligen låter lite läskigt när det kommer från en liten tjej. Däremot måste jag ifrågasätta varför hon ska med på Sex and the city-premiären, och ännu mer så när det kommer till den första filmen som Chloé såg när hon bara var nio. Så enligt mig: modeintresse – ja, titta på när Samantha har sex på en motorhuv – nej.

Så kommer vi till märkesväskan. Och naturligtvis kan man ifrågasätta varför Chloé får en sådan. Nathalie hänvisar till ”bagarens barn” (vilket blir lite extra festligt eftersom uttrycket egentligen handlar om att bagarens barn inte får något bröd), men det hon då indirekt säger är att dottern har märkesväskor för att mamman har det – inte för att det är dotterns önskan. Jag förutsätter att en elvaåring förmodligen än idag faller för det hon tycker är fint, rosa, gulligt, blommigt, whatever, precis som jag gjorde när jag var elva (mitt livs enda rosa fas). Alltså är det inte konstigt att hon vill ha en rosa miniversion av mammas väska. Däremot har hon blivit upplärd att väskan ska vara en Balenciaga, och där är vi ute och balanserar på en lite osund gräns. Chloé pratar om Chanels stjärnkollektion, att hon alltid velat ha en Balenciaga och hennes limited edition Louboutin-Barbie står ouppackad som en prydnad på hennes rum. Märket är viktigare än passionen för mode, märket är viktigare än att Barbiedockan är fin och rolig att leka med, märket är viktigare än att klänningen fladdrar så härligt när man springer.

Tavi Gevinson till vänster, Nathalie och Chloé Schuterman till höger.

Tavi Gevinson till vänster, Nathalie och Chloé Schuterman till höger.

Och där är också skillnaden mellan Tavi och Chloé som störst. Idag har Tavi blivit modevärldens älskling, sitter frontrow, bär Rodarte och så vidare. Men går man tillbaka till de första månaderna i Tavis blogg så klär hon sig i ”Mom’s cardigan, belt from the drugstore, tight Walmart, dress Old navy, my sisters shoes” und so weiter. Tavis modeintresse är naturligt, inte ärvt. Och då spelar värdet på plaggen ingen roll – Tavi får ändå ihop en look som ”andas fashion” trots att hon absolut inte har någon 15 000 kronorsväska att kröna den med. Stil handlar inte om pengar, vem som helst som är född med ett estetiskt öga, ett intresse för mode och en gnutta fantasi kan klä sig fantastiskt trots att det saknas extra nollor på bankkontot. Man kan inte köpa stil, så enkelt är det.

Nu säger jag absolut inte att Chloé saknar stil, tvärtom – jag kan tänka mig mängder av andra tweens som har henne som stilikon och hennes ballerinor-jeans-chanellook är inte alls olik Emmanuelle Alts ännu yngre dotter. Startar Chloé den där bloggen hon pratar om i inslaget kommer den garanterat att bli gigantisk. Och även om Tavis blogg har blivit enorm så tror jag betydligt fler kan inspireras av Chloés stil än av Tavis ganska avancerade, udda och nördiga dito. Men jag väljer ändå Tavi över Chloé alla dagar i veckan, eftersom Tavi just är en nörd – inte en it-girl.

Och så sista frågan, den om hockey. Det har cirkulerat en hel del jämförelser med hockeypappor i bloggosfären efter inslaget visades, och jag tycker att det är två olika saker. Att killar (och tjejer) spelar hockey och får dyr utrustning av sina föräldrar är inget att snacka om – det är sport, roligt, aktivt, ungarna får lära sig att fungera i ett lag och så vidare. Och allt som kräver utrustning kostar mer eller mindre.Däremot är det så klart lika galet om barnen tvingas in i hockeylaget av pappor som sörjer att de själva aldrig fick spela i NHL trots att det ungarna helst av allt vill göra är att lära sig dataprogrammering, klä sig i ”mom’s cardigan” eller fågelskåda. Dessutom finns det en lite känsligare aspekt av flickor-och-mode som hänger ihop med ätstörningar och utanförskap som tyvärr måste tas hänsyn till. Det finns i mina ögon en poäng med att vänta, att låta Chloé vara ett modeintresserat barn som får låna mammas saker men att lära henne att 15 000 kronorsväskor är något som hör vuxenlivet till. Att lära henne att man kan vara fint klädd utan att det behöver kosta mycket pengar, att lära henne att insidan är lika viktig som utsidan, att lära henne att man inte är mer värd om man har råd med Balenciaga. Att svara på alla hennes frågor om modehus och märken, låta henne följa med på Coco Chanel-biopremiären (men inte SATC) för att uppleva glamouren och att låta henne fingra på butikens alla fantastiska plagg eftersom det faktiskt är ett privilegium att få se och uppleva bra mode. Att uppmuntra hennes intresse – men att låta henne välja den finaste klänningen på H&M istället.

10 responses to “Bagarens barn och Chloé Schuterman

  1. Jag satt och hade på tv4 förkväll när hon dök upp i rutan , jag blev genast mer intresserad och till stor del chockad!
    Min åksikt att att det är inte klokt, 11 år och en väska på 15 000. Världen blir bara värre och värre. Men sen kan jag tycka det är coolt som du nämnde om Tavi , som har skapat sin egen stil och varit född som modeintresserad.
    Jag tror inte direkt att om Cloé haft en annan mamma , att hon sprungit och trånat efter 15 000 kr väskor! som man säger , sådan mamma sådan dotter , eller vad det nu är!
    Men nog om mina åsikter! Mycket bra inlägg och frågeställning då fått till! Lämnade även en kommentar på facebook gruppen med min länk till inlägget om din bok! tack för tipset!

  2. Flickor ska fostras in till att bli objekt. de ska veta att de blir betraktade, att alltid veta att någon tycker att de kan vara lite bättre, lite snyggare, att alltid känna sig otillräcklig. Och inte minst bli en bra konsument. Sen går de in i väggen eller får anorexi utan att fatta varför.

  3. Vilken bra artikel! Ska bli intressant att se om modeintresset håller sig kvar hos Chloé när hon växer upp och vad det blir av henne. Hoppas på att det går bra och att hennes mamma faktiskt har talat om för henne att märket inte är allt och att billiga kläder kan vara snygga. Stil kan skapas av en soppåse, billiga tyger eller av någon annans gamla trasa – eller hur var det Coco Chanel började?

    • My: Ja, jag tycker att det är viktigt att inte omedelbart gasta ”skandal” om Chloé bara för att hon är 11 och modeintresserad, utan snarare fundera över vad det i så fall är som är fel med modeintresset. Och där tycker jag som sagt att skillnaden mellan Tavi och Chloé är ganska enorm. Tack för blogglänken!

      Mats: Man ska inte dra alla över en kam, men jag förstår absolut vad du menar.

      Petronella: Tack! Och ja, precis – jag håller med dig om allt du skriver!

  4. Jag känner Chloé och pappa och Nathalie var bra kompisar för runt 20 år sedan.
    Jag och Chloé skulle igentligen kanske gått på hund promenad tillsammans i helgen men blev inte så.

    Chloé är oerhört gullig och snäll! Jag är 13 år då och har en Valentino handväska och en Mulberry Bayswater.
    Jag vill också ha en Balenciaga för de är sååå fina och pappa har sagt att jag kan få en om de är på 50% på jul rean.

    Men jag blandar också lyx, budget och H&M.

  5. Pingback: Detta har hänt | Dagens outfit – och andra inlägg i modebloggsdebatten

  6. Tavi har inte startat en ”egen” stil som ni så fint kallar det. Det ni ska tänka på med Tavi är att hon bor i usa. Och Tavi räknas inom kategorin it-girl. Precis som cory kennedy som var den första it-girlen som blev stor fast hon sprang runt i sin mormors gammla kläder, t-shirts med simpsons tryck osv. Även om cory kennedy faktiskt hade gucci, dior, balenciaga osv att blanda med dom billiga plaggen. Nu säger jag inte att Tavi härmar cory kennedy. Det jag säger är helt enkelt att Tavi inte var först. Att det redan fanns en som gjorde det Tavi gör nu. Nu skulle jag dock inte jämföra cory kennedy och Tavi på det sättet. Cory har ett mycket större inflytande. Men till saken hör det att Chloe och Tavi bor på olika sidor av jorden. Och lever i helt olika samhällen. Tavis stil är inte sådär jätte speciell i usa som den skulle ha varit i sverige.

  7. ÅÅÅ kan alla bara sluta vara så elaka!!! Om ni nu tycker att hon är så fjantig så ha det för er själva. Hur glada hade ni blivit om det står massor av skit på erat namn på GOOGLE………

    Från en snäll bästis till Chloe❤

    • Tat' lugnt...

      Andou, INGEN har skrivit något taskigt om Chloé alls här! Vi disskuterar bara om det för alla tjejer i vår ålder verkligen ska vara så normalt att man har så dyra kläder som Chloé har och om att man inte måste ha mycket pengar för att ha bra stil, hon kan ju blanda! När det gäller mode, handlar inte allt om vem som har mest pengar och vem som har mest märkeskläder, i grunden handlar det ju om hur ens stil är, och vilken smak man har och man kan faktiskt uttrycka sin stil / ha bra smak utan att köpa massa märkeskläder! INGEN har snackat skit om Chloé ?! Hon verkar schysst och hon har bra smak, det har ingen sagt något om!

  8. Håller helt klart med Andou!
    Nästan alla tjejer som är lika gamla som Chloé älskar mode.
    Alla vill ha en Balenciaga väska!
    Sluta gnälla. Tänk istället om de skulle vara du som skulle få en sån, hur glad skulle du inte bli då?

Kommentera

